X
تبلیغات
رایتل
بهترین مطالب وعکسهای معماری ایران و جهان

http://savid.blogsky.com

http://savid.blogsky.com

http://savid.blogsky.com

بهترین مطالب وعکسهای معماری ایران و جهان

معماری، دوران آبی - بهترین مطالب وعکسهای معماری ایران و جهان

بهترین مطالب وعکسهای معماری ایران و جهان

@description بهترین آموزشها انواع ترفند انواع مقالات مفید تصاویر کمیاب و..

بهترین مطالب وعکسهای معماری ایران و جهان

 
کاربر مهمان، خوش آمدید!   امروز  
 
فهرست اصلی
لینکهای سریع
صفحه اول
آرشیو
ایمیل
موضوعات
ضوابط شهرداری و نکات مهم در طراح
معماری اسلامی
معماری های تک و اکوتک
معماری دیکانستراکشن 2
عماری دینامیک
معماری اکوتک
معماری اسلامی۲
آموزش اسکیس از نوع ایرانی...!
بناهای آستان قدس رضوی
بررسی نمادهای ماسونی در شهر مشهد
حمام های دوره معماری اسلام
کاروانسرا و چاپارخانه همراه با پلا
خودم (وحید محمدی)
عکس های دکوراسیون و معماری
مـعـمـاری قـبـل از اسـلام
معماری معاصر ایران پهلوی دوم
Cool معماری داخلی
(خلاصه ای از معماری ایران )))))
نگاهی کوتاه به زیگورات چغازنبیل
معماری دوره اسلامی ایران آرامگاه
طراحی داخلی در معماری سنتی
گالری عکس دکوراسیون داخلی
گالری دکوراسیون آشپزخانه
نگاهی تازه به دکوراسیون داخلی
مطالبی مهم دکوراسیون آشپزخانه
دکوراسیون اتاق آقا پسرها
دیوارهای دخترانه
محبوبترین رنگها برای منزل
9نکته درباره بزرگ جلوه دادن خانه
اسکیس چیست؟؟؟؟
معماری ایران واروپا همراه با عکس
ویژگیهای هنر معماری اسلامی
دوره قاجار- باروک ایرانی
معماری گوتیک
چشم لندن بلندترین چرخ فلک دنیا
پادشاه معماری دنیا کیست؟؟؟
لوکس ترین و گران ترین هتل جهان
طراحی‌های شرکت *هرزوگ و دومورون*
بناهای برجسته از المپیک ۲۰۰۸ پکن
معماری دوره کلاسیک پیشین
معرفی عجایب هفتگانه جدید جهان
معماری رنسانس
معماری کامل تخت جمشید
سبک معماری گوتیک
معماری دوره قاجار
معماری مدرنیسم
هنر معماری در روم شرقی ( بیزانس)
معماری فولدینگ
تالار شهرها معروف در جهان
مـعـمـاری قـبـل از اسـلام.
سبک های معماری۲
معماران بزرگ باروک
معماری نئوکلاسیک
تاریخ تمدن مصر باستان
برندگان امسال AIA
آبشارهای خاتگی
اتاق خوابهای مدرن
شومینه های مدرن
رنگ ، عنصر اصلی دکوراسیون
تزیینات پنجره
دکوراسیون آشپزخانه
بناهای تاریخی ایران
معماری درونگرا
استفاده از چرخه رنگ در دکوراسیون
معماری های عجیب و غریب !
هتلی در قلب اقیانوس هند!
***معماری دنیای والت دیسنی***
بلند ترین آسمان خراش جهان
مـعـمـاری قـبـل از اسـلام ۳
معماری معبد سازی
معماری، دوران آبی
معماری سازمانی
معماری مدرن چندین موزه در دنیا
معماری کهن ایران باستان
آینده معماری ایران و نقش معماران
معماری سبز
نگاهی تازه به آپارتمان نشینی
کلیاتی درباره معماری و معماران
اتاقهای مدرن زندگی
اتاق خواب های نورانی
طراحی برای کار دفتر جدید Facebook
ساختمان فلزی
معماری سنگ و هماهنگی با طبیعت
معماری باغ های ایرانی
معماری و گرایشهای مرتبط
• انواع پله های ساختمانی
اعمال روش های سیستم های گرمایشی
خانه ای با طرح یک کتابخانه
یک خانه ی تخم مرغی
معماری هزاره جدید





آرشیو مطالب

گالری تصاویر
اگر می خواهید با وبسایت ما تبادل لینک کنید لینک ما را با نام " بهترین مطالب وعکسهای معماری ایران و جهان " قرار دهید و در بخش تماس با ما و یا نظرات لینک خود را قرار دهید.
آرشیو تماس با ما


معماری، دوران آبی


معماری، دوران آبیمعماری، دوران آبی

فرهنگ > تجسمی  - چه نگاه متن واقع‌بینانه باشد چه شاعرانه، کنسرت هال والت دیسنیِ فرنک گری در لس آنجلس، نشان از قرابتی غیرقابل انکار با اسکیس‌های معماری پیکاسو دارد.

جاناتان گلنسی: آنچه در پی می‌آید یک، یا اگر صحیح‌تر بگویم، دو ارجاع از یک کتاب است: « در حال تورق کتابی بر کارهای پیکاسو بودم» معمارِ نویسنده؛ مکث کلندینینگ ادامه می‌دهد: « به طرح‌هایش از ساختمان‌ها، مربوط به سال 1958 برخوردم. چند روز پیش از آن از رو‌به‌روی ساختمانی که در باربیکن در حال احداث بود عبور کرده بودم، شباهت فرم‌ها خیره‌کننده بود. آیا می‌توان اثر را ملهم از اسکیس‌های پیکاسو دانست؟ »

پاسخ این پرسش هم آری است هم خیر، آنچه این اسکیس‌ها نشان می‌دهند بازی پیکاسو با فرم ساختمان‌ها درست زمانی است که مواجهه‌اش با نقاشی و پیکره‌تراشی طراحی معماری را از برخی جنبه‌های بعضاً مهم، مجدداً، تعریف می‌کند - مواجهه‌ای که از آن زمان تاکنون هر از چند گاهی مورد استفاده معماران قرار گرفته است. پی‌آیندهای گئورنیکای پیکاسو ـ که برای غرفه اسپانیا در نمایشگاه بین‌المللی پاریس 1937 ترسیم شد ـ صرفاً به برخی از مهم‌ترین بناهای میانه قرن بیستم محدود نماند، که امروزه نیز ردپای آن را در برخی آثار شاخص معماری می‌یابیم.

امروز دوباره بسیاری از معماران ـ چه آنها که از خطوط و زوایای راست دل زده‌اند و چه آنها که از طرح‌های پر فیس و افاده و کم‌محتوای پست‌مدرن که در دهه 1980 مد شده بودند و بیشتر به کار تقلیل معنای خط آسمان پرشکوه شهرهای ریشه‌دار اروپایی می‌آمدند ـ تصمیم گرفته‌اند پیکاسو باشند. آن‌ها می‌خواهند روح مستتر در آثار هنرمندان و پیکره‌تراشان بزرگ را بر ساختمان‌های خشک و بی‌روحی همچون بلوک‌های اداری و مسکونی القا کنند.

البته این سیاق فقط وقتی شما کسی باشید مثل فرنک گِری ـ که طرح‌هایش به گونه‌ای شگرف غیرمنتظره‌اش همچون موزه گگنهیم بیلبائو در اسپانیا و کنسرت هال والت دیسنی در لس آنجلس هم از غنای زیبایی‌شناسی مملو است و هم پاسخگوی نیازهای عملی یک بنا ـ در شمایلی شکیل به بار خواهد نشست. همان‌گونه که، منتقد و تاریخ‌نگار آمریکایی؛ اَدا لوییس هُکس تیِبِل در مورد آثار فرنک ِگری می‌نویسد «او آثارش را بر (سریر) جعبه رهاشده‌ای که فرانک لوید رایت برای همیشه گشودش و فضاهای نامقیدی که لوکربوزیه به سوی فرازهایی روشن افراشت‌شان بنا می‌کند.

ِگری، لوکربوزیه را به خاطر زیارتگاه کوچکش در رُنِشان ـ ساخته شده به سال 1955 ـ می‌پرستد، او می‌گوید: « هر وقت به آنجا می‌روم، اشکم نا‌خواسته سرازیر می‌شود». زیارتگاه، به نوبه خود، شدیداً، متأثر از پیکاسوست. در این بنا که بر بلندای تپه‌ای در رُنِ الپیس واقع شده لوکربوزیه گونه‌ای از گئورنیکای بتونی آفریده است. حتی برخی جزئیات، در اینجا، سقف عظیم بنا که در شمایل ناوه‌ای شیب‌دار طراحی شده است، در شاهکار دهه 1930 پیکاسو؛
( گئورنیکا)، در لوای شاخ‌های گاو خودنمایی می‌کند.

وقتی شما مشابهت میان کار این دو استاد ـ پیکاسو و لوکربزیه ـ را به نظاره می‌نشینید، پرسشی ذهن شما را به خود مشغول می‌کند، شما به عنوان یک معمار ترجیح می‌دهید یک آرتیست باشید یا نه ترجیح شما به عنوان یک معمار آفرینش بنایی معمارانه است. زیارتگاه رُنِشان یکی از آثار هنری معظَم جهان است، بنایی که نمی‌توان آن را، صرفاً، سقفی دانست بر دیواره‌های خمیده.

حتی اگر با معماری معظَم مثل لوکربزیه یا معماری سرزنده مثل گِری مواجه باشیم باز هم آفرینش یک چنین هنر جاودانی تحت شولای بلوک‌های اداری بی‌نهایت سخت می‌نماید، این ابنیه را شاید بتوان محصول پرداخت فرم‌های شکیل و دلنشین دانست اما نه می‌توان آنها را محصول بند و بسط حال و هوایی دانست که از سوژه‌هایی همچون بمباران گئورنیکا توسط لِژیُن کُندُر سرچشمه می‌گیرند و نه بند و بسط حال و هوای بازسازی زیارتگاهی ـ وقف مریم مقدس ـ که حین جنگ جهانی دوم نابود شده بود.

کارورزان امروزی به کمک کامپیوترها و مصالح مدرن می‌توانند اشکال جاودانی را طراحی کنند و بسازند. اگر چه این‌که آیا بتوان این ابنیه را تحت شولای هنر آورد و یا بلوک‌های جدید اداری را، که والتر مکس کِلندینینگ (معمار، طراح و موزیسین ساکن لندن) در آنها ردپای اسکیس‌های پیکاسو را می‌بیند، تحت هر شرایطی، بهتر از طرح‌های شق و رق معماری مثل میز ون دروهه دانست، همچنان محل پرسش است.

البته باید اذعان داشت که تأثیر پیکاسو بر معماران به دهه‌ها پیش از گئورنیکا باز می‌گردد؛ اول بار دوشیزگان اوینیون ـ ترسیم شده به سال 1907 ـ که به مثابه آستانه‌ای بر کوبیسم در نظر آمده است، هنرمند اسپانیایی را به معماران جوان اروپایی مصمم به اعمال تغییرات بنیادین بر مباحث خسته‌کننده، پذیرفته شده و، غالباً، دگم رایج بر جو معماری آن زمان شناساند.

کارهای اولیه لوکربزیه ـ طرح‌های تئوریکش برای تولید انبوه‌خانه‌های بتونی مثل دامینو هاوس (1914-15)، مِیسِن سیتروئن1 (1925) ماشین‌گونه‌اش و همچنین اولین ویلاهای سفید مشهورش برای هنرمندان و مجموعه‌داران ـ متأثر از کوبیسم است. این گزاره بر گِری نیز جاری است2؛ سکنا در لس آنجلس و معاشرت با هنرمندان و نقاشان معاصری مثل جسپر جانز، رابرت راشنبرگ و کِلاس الدنبرگ تأثیراتی عمیق بر او گذاشته است، او خود می‌گوید: «نقاشی بی‌واسطگی داشت که من دلم برای تبلور آن در معماری غنج می‌زد.»

بی‌واسطگی در اسکیس‌های معماری پیکاسو نیز شدیداً خود‌نمایی می‌کند. بنابراین برگردان این ایده‌ها به معماری جز باور، نیازمند استعداد عظیم تفسیری و شهودی نیز هست. بنابراین شاید بتوان گئورنیکا را گرایش غالب و جهت‌دهنده بر فرایند طرح یک زیارتگاه دانست اما بسط این گزاره بر بلوک‌های معاصر اداریِ شهری مثل لندن بی‌ربط می‌نماید.

فرم بنا تکوین‌یافته آمیزش عملکرد و آنچه بنا میل به نمایش آن دارد است، این فرایند شاکله‌ای است بر عملکرد بنا، مسئله اینجاست که معمار چگونه می‌تواند این آمیزش تکوینی را به چیزی درخور و حتی خجسته تبدیل کند. معماران با آفرینش اشکال غریب برای تبیین بناهای نامتعارف در شمول هنرمندان نمی‌آیند، که برای پیکاسو نیز آفرینش اشکال غریب رمز طی سلوک هنرمندی نبوده است. 3

پی‌نوشت‌ها: 1- اشاره به یکی از دو بنایی دارد که لوکربزیه برای نمایشگاه «مسکن» به مدیریت مِیز فن دروهه در «وایسن هوف» بنا کرد، فیلیپ جانسن این شهرک را «مهم‌ترین مجموعه بناها در تاریخ معماری مدرن» خوانده است.

2- در فیلم اسکیس‌های فرانگ گِری به کارگردانی سیدنی پولاک بر کوبیستی بودن پنجره‌ها و فنس‌کشی پیرامون خانه مسکونی گِری تأکید می‌شود. خود گری نیز با اشاره به این نکته می‌گوید می‌خواستم روحی که در این خانه روان است روح کوبیسم باشد.

3- عنوان مقاله عبارتی است برای شرح آثار پیکاسو در مقطع زمانی 1900 تا 1904، آثاری ملهم از اسپانیا که در پاریس ترسیم می‌شدند، نقاشی‌هایی مونوکرماتیک مملو از سایه‌های آبی و آبی-سبز که به ندرت با رنگ‌های گرم ترکیب می‌شدند.

* منتقد معماری و دبیر صفحه معماری روزنامه گاردین از 1997، عضو افتخاری ریبا و نویسنده کتبی مانند «معماری قرن بیست‌و‌یکم: ساختمان‌هایی که قرن را شکل دادند» (1998)، «داستان معماری» (2000)، «ساختمان‌های گم‌شده» (2008) و. . . از او مقالاتی نیز در مجلات آرکیتکچرال ریویو، آرکیتکت و بلوپرینت به چاپ رسیده است.

تهیه شده توسط:وحید محمدی

http://elmira77.persiangig.com/ScreenSaver_Screen%20Saver%20%289%29.gif


وحید محمدی سه‌شنبه 24 شهریور‌ماه سال 1388 0 نظر  نظر بدهید!

آخرین مطالب ارسالی
معماری هزاره جدید، ( یک ساختمان بی نظیر در مرکز شهر مسکو
[ بدون عنوان ]
یک خانه ی تخم مرغی
خانه ای با طرح یک کتابخانه
اعمال روش های نوین سیستم های گرمایشی و سرمایشی
• انواع پله های ساختمانی
معماری و گرایشهای مرتبط
معماری باغ های ایرانی
معماری سنگ و هماهنگی با طبیعت
ساختمان فلزی
دفتر جدید Facebook
اتاق خواب های نورانی
اتاقهای مدرن زندگی
کلیاتی درباره معماری و معماران
نگاهی تازه به زندگی آپارتمان نشینی
ابزارو امکانات
 
چه کسانی به ما لینک دادند؟

نوسندگان

لینک دوستان

بخش ویژه
تعداد بازدیدکنندگان : 308978
RSS

صفحه اصلی  |  آرشیو  |  لینکستان  |  تماس با ما




 Design By ParsTheme & Publish By ParsTheme


www.parstheme.com

قالب وبلاگ

Free Template Blog

قالب بلاگ اسکای

قالب پرشین بلاگ